![]() |
Potocima tvojih suza besplodnu pustinju si obrađivao i uzdasima iz dubine duše, umnožio si velikim trudom svoje talante. Bio si svećnjak svetu, sijajući svojim čudesima, Pahomije oče naš: Moli Hrista Boga, da spase duše naše.
![]() |
Ovaj veliki jerarh i čudotvorac rođen bi u Kapadokiji. Učestvovao na I vaseljenskom saboru, na kome je posramio jeretike i, kako svojom učenošću tako i svetošću, izazvao veliko divljenje. Uzevši jedan kamen, sveti Ahil vikne arijevcima: "Ako je Hristos stvorenje Božje, kako vi kažete, recite, neka iz ovog kamena poteče jelej!" Jeretici su ćutali i čudili se takvom pozivu svetog Ahila. Tada svetac opet reče: "A ako je Sin Božji ravan Ocu, kao što mi verujemo, neka potekne jelej iz ovog kamena". I jelej zaista potekne na udivljenje sviju. Sveti Ahil upokojio se mirno u Larisi 330. godine. Samuil, car makedonski, kada osvoji Tesaliju, prenese mošti Ahilove u Prespu, na ostrvo u jezeru, koje se prozva a i danas zove Ahil, ili Ail.
Prepodobni Siluan
RASUĐIVANjE
Kad nasilnik vrši nasilje nad pravednikom iz koristoljublja, tada nasilje donosi jednu korist i jednu štetu, i to: štetu nasilniku a korist nasilno postradalom. Boris Godunov ubio je osmogodišnjeg carevića Dimitrija, da bi on zavladao prestolom bez takmaca. Svrše se brzo i carski dani Borisovi, i nasilnik se preda truleži i prokletstvu, a Dimitrije se posveti. Posle 15 godina ležanja u grobu Dimitrijevo telo se otkopa i nađe netljeno i čudotvorno. I zbi se nad njegovim telom 45 čudesnih isceljenja. Čija je, dakle, šteta a čija korist od nasilja? Kad bi nasilnik pomislio, da će nasiljem pomoći svome protivniku da se uvrsti u svece i da će sebi spremiti pogibao i prokletstvo, odustao bi od umišljenog nasilja. Ali kriva misao je preteča i saputnik nasilja.
SOZERCANjE
Da sozercavam dejstvo Boga Duha Svetoga na apostole m to:
1. kako Duhom Svetim apostoli dobijaju viđenja tajni onoga sveta,
2. kako Duhom Svetim apostoli proziru u tajne srca ljudskog.
BESEDA
o prorečenoj n zbivenoj propasti idola misirskih
Kuće bogova misirskih popaliće ognjem (Jerem. 43, 18)
Ko će to popaliti? Navuhodonosor, car vavilonski, sluga moj, govori Gospod. Proročanstvo se ovo obistinilo: Navuhodonosor je pokorio Misir, i kuće lažnih bogova, idola misirskih, popalio je ognjem. Popalio ih je, no nije ih uništio za svagda. Jer došla je potom propast i Vavilonu, opet po proročanstvu svetoga proroka Jeremije, i Vavilon je postao, i do danas ostao gomila, stan zmajevski, čudo i podsmijeh, da niko ne živi u njemu (51, 37). Ali je u predanju, koje je zapisao sv. Epifanije Kiparski, ostalo i drugo jedno proročanstvo Jeremijino o konačnom razorenju idola misirskih. "Svi će idoli pasti," glasi to proročanstvo, "i sve rukotvoreno će se skrušiti u ono vreme kada dođe ovamo Deva Mati sa Mladencem, rođenim u pećini i položenim u jasle." I ovo proročanstvo sačuvali su sami žrečevi misirski, koji su od vremena Jeremije uveli bili u običaj slikati Devu kako počiva na postelji i Njenog Mladenca kako povit pelenama leži u jaslama.
Navuhodonosor, sluga, mogao je po dopuštenju Božjem samo kositi zlo, ali ne i čupati iz korena. No pokošeno zlo kao i pokošena trava ponovo raste. A kada je Gospodar došao na zemlju, On je čupao zlo iz korena. Navuhodonosor, sluga, popalio je hramove i polupao idole, no hramovi su ipak obnovljeni i idoli novi napravljeni, jer nisu bili istrgnuti iz duša ljudskih. A kada je Gospodar došao i zacario se u dušama Misiraca, hramovi i idoli su zauvek pali. Isto tako i s neposlušnim i bogobornim Jevrejima: Navuhodonosor, sluga, odveo ih je u ropstvo na 70 godina, a uvređeni Gospodar rasuo ih je po svemu svetu gde se u rasulu i danas nalaze, posle blizu 2000 godina. I to rasulo naroda jevrejskog po celom svetu jasno je prorekao Jeremija. I tako je vreme opravdalo proroka Božjeg u svima rečima njegovim.
Gospode Svevideći, daj nam, da se držimo reči Tvoga istinitoga proroka. Tebi slava i hvala vavek. Amin.