![]() |
Kao pustinjski žitelj i u telu Anđeo i čudotvorac, pokazao si se bogonosni oče naš Teodore. Postom, bdenjem i molitvama, nebeske darove si primio, isceljujući bolesti onih koji ti sa verom dolaze. Slava Onome koji ti je dao snagu, koji te je proslavio i koji kroz tebe daruje svima isceljenje.
![]() |
O njoj priča sveti Grigorije Dvojeslov, da je bila samo devet godina stara, kada joj se u dva maha javila Presveta Bogorodica, okružena sjajnim devicama. Kada je Muza izjavila želju, da i ona bude u tako sjajnoj pratnji Carice Nebesne, Bogorodica joj rekne da će kroz mesec dana doći po nju i uzeti je. Još joj naredi kako treba da živi za tih trideset dana. Dvadeset petog dana pade Muza u postelju, a tridesetog dana opet joj se javi Sveta Prečista zovući je tihim glasom, na što Muza odgovaraše: "Evo me idem, Gospođo, evo me idem!" I ispusti duh svoj. Prešla iz svog života u večni u I veku.
Sveti Nikola Mistik, patrijarh carigradski
Sveti novomučenik Nikolaj
![]() |
Prepodobni mučenici Savaiti
![]() |
Episkop Teodor se 1594. godine našao na čelu ustanika u Banatu. Ustanici su na zastavama imali lik svetoga Save. Temišvarski paša uhvati u Vršcu vladiku Teodora i živog ga odere. Iste godine donete su mošti svetog Save iz manastira Mileševe i spaljene na Vračaru.
![]() |
Vukašine Hercegovče, Novi Srpski Strastoterpče, Hrista radi Ti postrada u logoru Jasenovac. Kada Te mučitelj nožem klaše, Ti njemu krotko govoraše: "Samo ti, dete, radi svoj posao”, jer nama je Hristos život večni dao. Njega moli, Mučeniče, kao Spasa sviju, da spase i rod naš Pravoslavni.
RASUĐIVANjE
Kada Teodor Osveštani beše u Panopolju sa svojim duhovnim ocem sv. Pahomijem, dođe mu neki filosof i ponudi da se prepire c njim o veri. Pa stavi filosof Teodoru ova tri pitanja: ,,Ko se ne rodi a umre? Ko se rodi a ne umre? I ko umre a ne istrunu?” Na ova pitanja odgovori sv. Teodor: ,,Adam se ne rodi a umre. Enoh se rodi i ne umre. Lotova žena umre i ne istrunu.” Pa dodade svetitelj i ovaj savet filosofu: "Poslušaj ti naš zdrav savet: ostavi se beskorisnih pitanja i sholastičkih silogizama. pristupi ka Hristu, kome mi služimo, i dobićeš oproštaj grehova!” - Filosof zanemi od takvog oštroumnog odgovora, i postiđen udalji se. Iz ovoga se jasno vidi ogromna razlika između jednog neznabožačkog filosofa i jednog hrišćanskog svetitelja. Onaj se gubi u apstrakcijama, u veštim obrtima reči, u logičnim začikavanjima, u misaonom sportu, dok je ovaj upravio sav svoj um na Boga živoga i na spasenje svoje duše. Onaj je apstraktan i mrtav, ovaj je praktičan i živ.
SOZERCANjE
Da sozercavam dejstvo Boga Duha Svetoga na apostole i to:
1. kako Duh Sveti čudesno upravlja noge apostola po dalekim zemljama,
2. kako ih čudesno iz dalekih zemalja sabira u Jerusalim na pogreb Presvete Bogorodice.
BESEDA
o javljanju proroka Jeremije iz onoga sveta
Potom se javi drugi jedan muž, divan sedinom i slavom, okolo Njega neki čudni i velikolepni oreol. Odgovori Onija i reče: ovo je bratoljubac, koji se mnogo moli za ljude i za sveti grad, Jeremija Božji prorok (II Makav. 15, 13 20)
Ovo je viđenje koje vide hrabri Juda Makavej. Prvo mu se javi iz onoga sveta Onija arhijerej, a potom sveti prorok Jeremija. Kao što Mojsej i Ilija behu viđeni u slavi od apostola na Gori Tavorskoj, tako nekad Juda Makavej vide u slavi proroka Jeremiju. Ni pre Hrista Vaskrslog, dakle, Bog milostivi nije ostavljao ljude bez svedočanstva o životu posle smrti. U hrišćanskom vremenu pak ta svedočanstva su bez broja i bez kraja. Ko i posle svega toga sumnja u život posle smrti, taj stoji pod prokletstvom svoga greha kao pod grobnom pločom. I kao što mrtve stvari ne mogu da vide svetlost dana, tako ni on ne može da vidi život koji jeste i kome nema kraja.
No pogledajte, kakvom je slavom uvenčan prorok Jeremija u onome životu! Divan sedinom i slavom! Okolo njega neka neopisana otmenost, neki svetli oreol, neka neiskazana prijatnost i krasota. On koji je bivao vučen i tučen od ljudi kojima je saopštavao volju Božju, i koji je bio sužanj u tamnici, i mučenik u smradnoj rupi, i koji je kao laža ismevan, i kao izdajnik suđen, i najzad kao prestupnik kamenjem ubijen! No jedan je sud grešnički a drugi je sud Božji. Najponiženiji među ljudima postao je kod Boga uvenčan slavom angelskom.
I još pogledajte, kako nebo naziva onoga koga je zemlja nazvala lažom i izdajnikom i prestupnikom! Bratoljubac - tako ga naziva nebo. Bratoljubac koji se mnogo moli za ljude. Vidite, najzad, kako se svetitelji na nebesima mnogo mole Bogu za nas! Ne spavajući oni se mole za nas kad spavamo; ne jedući, oni se za nas mole kad jedemo i prejedemo se; ne grešeći, oni se mole za nas kad grešimo. O braćo, zastidimo se pred tolikim našim iskrenim prijateljima. Zastidimo se, zastidimo se od tolikih svetiteljskih molitava za nas, i pridružimo se molitvama njihovim. Gospode prečudni, oprosti nam grešnu lenjost i tupost našu. Tebi slava i hvala vavek. Amin.