![]() |
Potocima tvojih suza besplodnu pustinju si obrađivao i uzdasima iz dubine duše, umnožio si velikim trudom svoje talante. Bio si svećnjak svetu, sijajući svojim čudesima, Pimene oče naš: Moli Hrista Boga, da spase duše naše.
Prepodobni Pimen Palestinski
Sveti Osija episkop Kordovski
Sveštenomučenik Kukša i Pimen posnik
RASUĐIVANjE
Kao onaj koji se puže uz strmenitu planinu, pa grebe i nogama i rukama da učini jedan korak napred ne pomišljajući da se obazire za se, takvi su bili u napornom penjanju svome ka carstvu Božjem veliki podvižnici pravoslavni. Vaistinu za divljenje je njihov trud i njihova bestrastnost. Sv. Pimen ne hte videti majku svoju, kada mu ova dođe u posetu. Knez neki zahteda vidi Pimena, no ovaj otkaza. Tada knez smisli pomoću lukavstva da primora starca na viđenje s njim; naime: on uhapsi sina sestre Pimenove, i reče sestri Pimenovoj, da će joj sina pustiti, ako sam Pimen dođe k njemu na razgovor. Sestra ode u pustinju, i lupajući u vrata moljaše brata, da izađe i spase joj sina. No Pimen ne izađe. Tada ga sestra poče ružiti i kleti. No Pimen ne izađe. Čuvši za ovo knez, reče da se napiše Pimenu pismo i kaže, da ako on, Pimen, bar pismeno - kad nije hteo usmeno - umoli kneza da pusti njegovog sestrića, knez će to učiniti. Pimen odgovori: "naredi, kneže moćni, da se dobro ispita krivica mladićeva, pa ako je krivica takva da on zaslužuje smrt, neka umre, te da bi kaznom u vremenu izbegao muke u večnosti; akoli krivica ne povlači smrtnu kaznu, a ti ga po zakonu kaštiguj, pa onda otpusti" Pročitavši ovo pravično i bespristrasno rasuđivanje, knez se vrlo zadivi, i pusti mladića, a poštovanje svoje prema Pimenu udvoji.
SOZERCANjE
Da sozercavam Saulovo potpuno otpadanje od Boga jedinoga (I Sam. 28 - 31), i to:
1. kako se, uplašen od Filisteja, Saul obrati vračari neznabožačkoj da mu vrača;
2. kako vračara vračanjem izazva nekoga duha, koji se nazva Samuilom, i koji proreče Saulu pogibiju;
3. kako Saul pogibe sa sinovima svojim od Filisteja.
BESEDA
o danu Hristovom kako ga Isaija proreče
Zato će poznati narod moj u onaj dan
da sam ja onaj koji govorim: evo me (Isa. 52, 6).
Bog je naš, braćo, Bog istine. I na suncu ima pegatamnih, a na Bogu našem nema ni pege ni neistine. Svaka reč, rečena Bogom kroz proroke, obistinila se. Kad se Slovo Božje vaplotilo u Isusu Hristu Gospodu našem, onda su se pokazala jasna kao sunce sva proročanstva, koja su se na Njega odnosila, a koja su dotle za Jevreje bila tamne zagonetke. I Slovo plotь bыstъ, veli se u Jevanđelju za prevečno Slovo Božje, za večnu Mudrost Božju, za Sina Božjeg; no u tome otelovljenom Slovu Božjem i svako slovo proročko pokaza se telesno. Dok Gospod Hristos nije došao telesno u posetu ljudima, književnici i čteci Svetoga Pisma mogli su misliti za mnoge reči proročke, dugo i dugo neispunjene, da su to reči samo od proroka kao ljudi a ne od Boga. No Bog nije dao, da se o prorocima Njegovim nisko misli, za to je i rekao, da će ljudi poznati u onaj dan da sam ja onaj koji govorim. Hteo je Bog, dakle, dati važnosti svakoj reči proročkoj, i hteo je naučiti ljude strpljenju, da strpljivo čekaju onaj dan, onaj čudesni dan, kada će pojava Gospoda na zemlji u telu jasno viknuti u svake uši: Evo me! Onaj ko je poznao Gospoda Isusa kao Boga u telu, taj je poznao u Njemu istovremeno Onoga, koji je govorio kroz proroke.
Evo me - tako i danas govori Hristos. Ja sam Onaj koji govori kroz svu stvorenu vaseljenu. Ja sam Onaj koji je govorio kroz proroke. Ja sam Onaj koji sam kroz telesna usta govorio reči večnog spasenja. Ja sam Onaj koji sam govorio krozapostole, svetitelje i učitelje. Ja sam Onaj koji govorim i koji ću govoriti do kraja vremena kroz Crkvu Moju svetu. Ja sam Onaj koji govori i o kome se govori. Gospode, Tebi slava i hvala vavek. Amin.