![]() |
Apostole Sveti Kodrate, moli Milostivoga Boga, da oproštaj grehova podari dušama našim.
Sveštenomučenik Ipatije episkop Efeski i Andrej prezviter
Sveti Dimitrije episkop Rostovski
Sabor svetitelja Kijevo–Pečerskih
RASUĐIVANjE
Ako smo samo s tvrdom rešenošću počeli da živimo po zakonu Božjem, ne treba da se bojimo nikakvih nasilja nerazumnih ljudi, jer onome ko je istinski počeo živeti po zakonu Božjem sve što se dešava od ljudi, dešava se na njegovu korist a na slavu Božju. Naročito se ne treba bojati prinudnog preselenja iz mesta, koje smo zavoleli, u mesto, koje ne marimo. Mesto praznog straha i plitkoumog vajkanja bolje ispitujmo namere Božje s nama. Šta je Josifu naškodila zloba braće njegove? Nije li njegov bezvoljni odlazak u Misir njega proslavio, braću spasao od gladi, i stvorio uslove za sva čudesna dela Božja kroz Mojseja u Misiru i u pustinji? Neznabošci i jeretici progonili su često pravoslavne hrišćane u varvarske predele. Šta su time postigli? Jesu li uništili Pravoslavlje? Ne, nego su ga utvrdili još jače u dušama progonjenih i rasprostrli među varvarske narode. Zlobni jeretik Lucije progna iz Misira oba slavna Makarija sa nekolicinom pustinjaka Tavenskih na neko varvarsko ostrvo, gde svi žitelji behu idolopoklonici. No ovi sveti muževi svojim poukama i primerom života uskoro uspeše da celo ostrvo pokrste. To ostrvo posle se prozvalo Ostrvo Pokajanja.
SOZERCANjE
Da sozercavam čudesno Božje spasenje Jerusalima zbog pravde Josafatove (II Dnev. 20), i to:
1. kako mnoštvo Moavaca i Amonaca pođoše na Jerusalim;
2. kako se car Josafat pomoli Bogu, i objavi mu se kroz proroka: ovo nije vaš rat nego Božji;
3. kako se Moavci i Amonci među sobom iskrviše i svi do jednog izgiboše.
BESEDA
o božanstvu Sina i bitijnoj jednakosti s Ocem
Koji vidje mene, vidje oca (Jov. 14, 9).
Gospode, pokaži nam oca, i biće nam dosta, reče Filip. Na ove reči odgovori mu Gospod Isus: toliko sam vrijeme s vama i nijesi me poznao, Filipe? Koji vidje mene, vidje oca. Tako odgovori Gospod svome učeniku. Filip je želeo, da vidi Boga telesnim očima. Tri godine gledao je on Hrista, i nije Ga poznao kao Boga. Zašto? Zato što je u to vreme, pre silaska Duha Svetoga, Filip gledao telom u telo, tj. telesnim očima gledao je i video je Gospoda Hrista kao čoveka. On još nije bio video Božanstvo u Sinu Božjem vaploćenom, a traži da vidi Boga Oca! Koji vidje mene, vidje oca. Time Gospod neće da kaže, da je On Bog Otac; ne, nego da su On i Otac jednog bića. U koliko se Bog u opšte mogao pokazati ljudima, On se pokazao kroz Boga Sina, koji se javio ljudima kao čovek. Bog Otac nije se vaplotio; Bog Duh Sveti nije se vaplotio; samo se Bog Sin vaplotio. Kako, dakle da pokaže On Oca Svoga telesnim očima smrtnoga čoveka? Zato se upravo i vaplotio Sin, da Sobom objavi ljudima i Sebe, i Oca i Duha Svetoga, jedinosušno Božanstvo, troično po ipostasi. Koji vidje mene vidje oca. Gospod ovde misli na božansku prirodu svoju. U tome je On potpuno jednak i jednobitan sa Ocem. I da je Filip mogao u to vreme videti božansku prirodu Hristovu, on ne bi ni stavio onaj zahtev: pokaži nam oca. Naravno, on nije ni mogao videti božansku prirodu, koja je duhovna i nevidljiva, ali je mogao videti, i to jasno videti velika dela Hristova kao projavu Njegove božanske prirode. I danas, braćo neki ljudi govore: pokažite nam Boga, pa ćemo verovati! Recite im: evo mi vam pokazujemo Gospoda Hrista, verujte! Devetnaest vekova sam s vama, ljudi, pa zar Me još niste poznali? Devetnaest vekova, ispunjenih slavom Njegovom, čudesima, silom, blagodaću, milošću, svetiteljima, mučenicima! I još maloumni pitaju: gde je Bog?
O Hriste Gospode, Bože naš, otvori oči duhovne onima koji još ne vide da vide veličanstvo slave Tvoje. Tebi slava i hvala vavek. Amin.